Emnet for øvelsen her er kunst på skolen. Formatet er podcast, dvs. en digital lydfil, der lægges på internettet via en digital tjeneste.
Podcast er lyd med tale på nettet. Man kan også definere det som en radioudsendelse, der ikke kommer ud af radioen.
Jesper Rasmussens, Jette Gejl Kristensens og Marianne Jørgensens værker tager alle afsæt i en genkendelig virkelighed.
Denne kreative øvelse kan fx bruges i forbindelse med personkarakteristik i analysearbejde eller som generel træning af ”skrive- og talemusklen”.
Dialog og replikskrivning er en kreativ øvelse om personer, samspil og situation.
Hvor god er du til at beskrive et billede ud fra motiv, former, farver etc. – vel at mærke på et fremmedsprog?
Gudrun Hasle er billedkunstner, dansker og ordblind.
En af genrerne til skriftlig eksamen i HF og STX er den debatterende artikel. Det er en genre, der kan minde om kronikken i et dagblad.
En af genrerne til skriftlig eksamen i HF og STX er den analyserende artikel.
En kommentar (også kaldet en klumme) er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online).
En reportage er en journalistisk genre, hvor journalisten agerer læserens repræsentant på stedet, hvor en begivenhed finder eller fandt sted.
En klumme (også kaldet kommentar) er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online) for at give sin mening til kende i en offentlig debat.
Nogle af kunstnerne på Grenaa Gymnasium udtrykker sig i deres værker mere eller mindre direkte om emner, som optager mennesker i samtiden.
“Øst, vest, hjemme bedst” siger man jo og mener dermed, at hjemmet er det sted, hvor man føler sig tryg.
Hvorfor digte? Hvad kan få en digter til at skrive et digt?
En kreativ øvelse i at omsætte stemningen i et kunstværk til en tekst.
Lav en kort, teknisk simpel filmproduktion med brug af mobiltelefonen.
Engang skulle man kunne tegne og male fuldstændig korrekt naturalistisk for at blive regnet for kunstner.
Skulpturer har mange træk til fælles med andre kunstformer som tegning og maleri ift. motiver, fortællinger og budskaber.
Som kunstner kan man have forskellige kunstneriske strategier.
Til alle tider har man lavet skulpturer, som fremstillede menneskekroppen.
Der var engang, hvor fotografier var noget, man tog med et dyrt kamera.
Kunst har haft forskellig funktion gennem tiden.
Som kunstner kan man vælge at bruge forskellige kunstneriske strategier i sit arbejde.
Vores hjem har en meget stor betydning for de fleste af os. Det er basen for vores liv, og et hjem er der, hvor man gerne skal føle sig tryg.
I 1960'erne opstod den kunsthistoriske periode, som vi kalder 'minimalismen'.
I kunsten bruger vi begrebet taktilitet, når vi taler om at kunne mærke kunstværker ikke bare med synssansen, men også med følesansen, når vi kan røre ved dem.
Farver er meget væsentlige for vores opfattelse af et kunstværks udtryk og betydning.
Vores opfattelse og fortolkning af et kunstværk bliver ved det allerførste indtryk af det præget af værkets opbygning.
At give beskueren en oplevelse af et tredimensionelt rum på et fladt lærred har været i fokus for mange kunstnere gennem kunsthistorien.
Nogle digte kaldes figurdigte, fordi det er digte, som også har en betydning i kraft af den måde, de ser ud på.
Mange af H.C. Andersens kendteste eventyr er tingseventyr.
Anmeldelse som genre kender man fra aviserne, og oftest omhandler anmeldelsen et kulturprodukt som fx en bog, film eller en udstilling.
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx) er den analyserende artikel.
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx) er den reflekterende artikel.
Langt de fleste byer har større eller mindre torve og pladser, som sandsynligvis er opstået som fx handelspladser, da byen blev grundlagt.
Logo er symbol eller kendemærke for en virksomhed, en organisation eller en offentlig institution.
Anna Sørensens værker Keramisk Objekt har former, der ligner vaser.
Anna Sørensens Keramisk objekt er fire værker i glaseret stentøj.
Skriv teksten til en lille folder til et hold udvekslingselever og deres lærere.
Amalie Jakobsens 5,4 meter høje stålskulptur hedder Shape Shifter og står i udearealet foran indgangspartiet til Næstved Gymnasium og HF.
At kigge på og beskrive kunstværker kan være en god måde at øve grammatik, udvide ordforråd og udvikle kommunikative evner.
Hvem er jeg? Og hvad er det, der kendetegner netop mig og adskiller mig fra alle andre?
Langt de fleste byer har større eller mindre torve og pladser, som sandsynligvis er opstået som fx. handelspladser, da byen blev grundlagt.
I den abstrakte kunst er der ikke fokus på kunstværkers betydning eller indhold, men i langt højere grad på form og de formelle virkemidler.
Når kunst bevæger sig helt væk fra genkendelige, figurative motiver, kan man tale om, at kunstneren bruger en abstrakt kunstnerisk strategi.
Hvad skal vi med kunst?
Denne øvelse har fokus på at udtrykke sig om kendte og almene emner på et fremmedsprog.
På to af HuskMitNavns vægmalerier optræder en dreng og en pige sammen.
En øvelse i at bruge verbaltider på spansk.
En øvelse i at benytte personlige pronominer og possessive pronominer på fremmedsprog.
Hvor god er du til at beskrive et billede, så personer, handling og situation træder klart frem – vel at mærke på et fremmedsprog?
En klumme (også kaldet kommentar) er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online).
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx og hf) er den analyserende artikel.
HuskMitNavns udsmykning på Høng Gymnasium har fællestitlen High School Days og består af seks vægmalerier med hver sin fortælling/forskellige motiver.
HuskMitNavns vægmalerier High School Days handler om emner, som er relevante for livet på en ungdomsuddannelse.
Et af HuskMitNavns vægmalerier er afsæt for denne individuelle, kreative øvelse.
Der er mange eksempler på, at forfattere op gennem litteraturhistorien er blevet inspireret af et kunstværk til at skrive en fortælling.
I de seks vægmalerier på Høng Gymnasium fortæller HuskMitNavn historier uden ord.
Kunstneren HuskMitNavn har en baggrund som gadekunstner/street artist.
De seks værker af HuskMitNavn på Høng Gymnasium er malet direkte på væggene i gangene og salen.
Street art er en videreudvikling af den graffiti, som opstod i amerikanske storbyer i slutningen af 1960’erne.
Hvad skal vi med kunst? Skal kunst udelukkende beskæftige sig med det skønne og gode, så vi kan nyde den over sofaen eller på en søndagstur på kunstmuseum?
HuskMitNavn arbejder i sin udsmykning på Høng Gymnasium med en serie af billeder, som hænger forskellige steder, men som alle har samme tema: Ungdomsliv i gymnasiet...
Mennesket har altid været et centralt motiv i billedkunsten.
Umiddelbart er et lærred fladt, men gennem historien har forskellige kunstnere arbejdet med at udfylde og omdanne fladen.
Hvad enten et billede er sort/hvidt, i pasteller eller neon, så er farvevalget et centralt element i værkets udtryk.
Værkets opbygning har afgørende betydning for, hvordan vi opfatter og fortolker det.
Hvor god er du til at beskrive et abstrakt billede ud fra farver, nuancer, materialer og former – vel at mærke på et fremmedsprog?
En opgave om tema og udtryk i en installation af Maiken Bent og et digt af Olga Ravn.
Sangen Kringsat af fjender har de fleste hørt og måske selv sunget med på.
En kreativ opgave om associationer, ting og ord.
En opgave med udgangspunkt i "Das Unheimliche".
Trine Boesens billede med titlen Darkness goes in and out through the Head er komplekst og rigt på detaljer.
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx) er den reflekterende artikel. Det er en genre, der kan minde om essayet.
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx) er den debatterende artikel. Det er en genre, der kan minde om kronikken i et dagblad.
En kommentar er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online), fx om hvad vi skal med kunst i hverdagen.
I en reflekterende artikel indgår der 2 niveauer: Et konkret, sansende, oplevende og et abstrakt, reflekterende.
En kreativ øvelse i at omsætte stemning og indhold i et kunstværk til et haiku.
I en fiktionstekst kan man lege med identitet, fx ved at lægge synsvinklen hos en figur, der adskiller sig radikalt fra digteren selv.
En kreativ øvelse i at skrive fiktion med inspiration fra et kunstværk.
På Nyborg Gymnasium hænger der værker af en lang række kunstnere.
Nogle af værkerne på Nyborg Gymnasium er enkeltværker indkøbt på forskellige tidspunkter og ophængt uafhængigt af hinanden på gymnasiet.
En opgave med udgangspunkt i Asmund Havsteen-Mikkelsens værk Impossible Stairs.
Lige meget om et billede er abstrakt eller figurativt, består det i bund og grund af en sammensætning af linjer, former og flader.
En opgave i perspektiv og rumlige virkemidler.
På bagvæggen ved Biologi 3 ses Asmund Havsteen-Mikkelsen store vægmaleri af et krater.
Øjne fascinerer os. Øjne er vigtige i kontakten mellem mennesker.
En undersøgelse af kunstneriske strategier, såsom det abstrakte, ekspressive eller naturalistiske.
En opgave der udforsker det serieelle i billedkunsten.
Mange kunstnere har gennem tiden arbejdet med fokus på form og linje i deres værker, og nogle holder sig helt strengt til det formelle og abstrakte.
Gennem kunsthistorien har billedkunsten ofte haft som sin vigtigste opgave at skildre det skønne, det guddommelige, det perfekte eller andre temaer, som det er rart...
Mennesket har altid været et centralt motiv i billedkunsten. Mennesket som viser sig selv og sin identitet, eller som definerer sig selv i forhold til andre, til...
En øvelse i grammatik, ordforråd og fremstillingsformer på fremmedsprog.
En øvelse i at udvide sit ordforråd og udtrykke sig på fremmedsprog.
Når vi arbejder med historiske kilder, ved vi godt, at vi aldrig vil kunne nå frem til en objektiv og endegyldig sandhed om, hvordan historien har formet sig.
Vestfyns Gymnasium er grundlagt i 1959, udvidet i 1976 og igen i 2012 med bygninger af arkitekterne Friis og Moltke.
Udvid jeres ordforråd, øv jer i at udtrykke jer præcist på fremmedsproget, og diskuter - alt efter niveau - kunstnerens ideer med Busskuret og jeres egne oplevelser...
Hvor godt kender du hele komplekset Aur(0)a? Hvor god er du til at beskrive enkeltelementer i komplekset på et fremmedsprog? Og hvor god er du til at forstå andres...
Koppen der kan rumme alt er titlen på en del af FOS’ kompleks Aur(0)a foran Vestfyns Gymnasium.
En af genrerne til skriftlig eksamen i dansk (stx) er den analyserende artikel. Det kan være en tekst, en film, et billede eller som her et kunstværk i et socialt...
Et debatindlæg er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online).
En kommentar er læserens mulighed for at komme til orde i en avis (analog eller online).
I et essay indgår der 2 niveauer: Et konkret, sansende, oplevende og et abstrakt, reflekterende.
I moderne lyrik kan man skelne mellem to typer: centrallyrik og interaktionslyrik.
Digte og identitet er på flere måder tæt forbundne.
Koppen der kan rumme alt er afsæt for denne individuelle, kreative øvelse.
Replikskrivning er en kreativ øvelse om replikker, sted og situation.
I romantikken finder man en udbredt forestilling om ruinen som fælles erindring om fortiden.
Hvad nu hvis…? Kunst og litteratur kan tage afsæt i et ”Hvad-nu-hvis-spørgsmål” og give os mulighed for at forestille os en alternativ historie.
Identitet tematiseres i alle skønlitterære genrer og til alle tider.
FOS har gennem sin karriere ofte arbejdet med begrebet social skulptur eller socialt design.
Aur(0)a er en udsmykningsopgave skabt af kunstneren FOS til Vestfyns Gymnasium.
Man kan diskutere, hvorvidt Aur(0)a er skulptur eller arkitektur.
Værket Aur(0)a bevæger sig som helhed et sted mellem skulptur og arkitektur, men enkeltdele af det kan defineres som mest det ene eller det andet.
Et centralt begreb i FOS’ værk Aur(0)a er ”tid”.
FOS’ samlede værk Aur(0)a åbner med alle sine mange forskellige elementer for mange forskellige, mulige fortolkninger.
I en indholdsanalyse af kunstværker vil man ofte lede efter symboler, fortællinger eller temaer i værket.
Når vi går formanalytisk til et værk, går vores analyse først og fremmest ud på at undersøge, hvilke virkemidler kunstneren har brugt i værket.
En reflekterende artikel ligger som genre tæt op ad essayet.
Analyse og fortolkning er bevægelsen fra det konkrete til det abstrakte.
Grænselandet mellem indre og ydre verdener er et tema, som går igen i flere af kunstnernes værker.
Hvordan formidler man en kunstoplevelse?
Retorik handler om hensigtsmæssig kommunikation.
Retorik handler om hensigtsmæssig kommunikation. Hensigten kan være at informere, at påvirke eller at underholde.
En øvelse i at skrive fiktion med inspiration fra værkerne.
Øvelse i analyse og fortolkning af billedsprog.
At forstå et billede er også at leve sig ind i det, og billeder kan give stof til en fortælling.
En kreativ øvelse i at omsætte stemningen i et kunstværk til et haiku.
En øvelse med ord og billeder hos Kathrine Ærtebjerg og i ældre og nyere digte.
Et synonym er et ord med samme eller næsten samme betydning som et andet.
Grammatisk øvelse i brug af forskellige ordklasser og fremstillingsformer.
Grammatik og ordvalg kan bruges bevidst som en del af den måde, man udtrykker sig på.
Når vi analyserer kunstværker, har vi ofte fokus på billedets virkemidler, dets fortælling og tema.
Når vi beskæftiger os med kunst, er det typisk selve kunstværket og den værknære analyse, der er i fokus.
Som mennesker eksisterer vi alle i en ydre, fysisk verden. Det er her vi lever.
Værkets opbygningen har afgørende betydning for, hvordan vi opfatter og fortolker det.
En øvelse i rumlige virkemidler og oplevelsen af rum i kunsten.