Stedsspecifik skulptur

Skulpturer har mange træk til fælles med andre kunstformer som tegning og maleri ift. motiver, fortællinger og budskaber.

Men skulpturer har også andre virkemidler, som fx knytter sig til, at de er tredimensionelle, og til at de ofte er kendetegnet af taktile værdier pga. deres materiale. Taktilitet handler om, hvordan skulpturen føles at røre ved, om den fx er blød, hård, glat eller ru, hvilket vi jo ikke så tit er så opmærksomme på, hvis vi står over for et maleri. Vi ser også en del skulpturer placeret i det offentlige rum, og her har kunstneren måske truffet særlige valg om både formelle virkemidler, betydning og taktile værdier, fordi skulpturen er udformet netop til dette sted - den er det, vi kalder stedsspecifik.

 

Fag

Billedkunst

Område

Område
Kontekst

Kunstnere

Cai Ulrich von Platen
Gudrun Hasle
Jesper Rasmussen
Lektie inden opgaven:

Tag billeder derhjemme og på vej til skole af små og store skulpturer/vaser/krukker, I kan finde omkring jer. Gerne både nogle I kan lide, og nogle I ikke bryder jer om. Udnyt at I må røre ved skulpturerne, fordi de ikke er placeret på et museum, så I kan mærke deres taktilitet.

Gem billederne i jeres portfolio som inspirationsmateriale i forhold til både materiale og form til skulptur-opgaven.

Hvilke skulpturer findes på skolen, hvor er de placeret og hvorfor?

Fortsæt jeres indsamling af inspirationsmateriale på skolen: Gå to og to en runde på skolen og find skulpturer/krukker, som er placeret på sokler rundt omkring i fællesområderne. Analyser deres form og tag nærbilleder af dem, hvor I fokuserer på materiale, form, dekoration og taktilitet - altså hvordan de ville føles at røre ved med hænderne.

Overvej undervejs, hvorfor skulpturerne er placeret netop der, hvor de er. Er der noget særligt i deres form eller evt. betydning, der gør dem særligt velegnede netop der? Er der forskelle/ligheder mellem skulpturens form og de former, der er i rummet omkring? Tænk i skulpturelle begreber som farve, overflade, dynamisk/statisk, geometrisk/organisk m.v.
Tag billeder og gem billederne i jeres portfolio.

Hvad kendetegner stedsspecifikke skulpturer?

Vis jeres billeder til et andet par og sammenlign jeres analyser.
Lav en fælles brainstorm i klassen: Hvor har I uden for skolen set en skulptur, som var lavet netop til det sted, den var placeret - eller som passer så godt til stedet, at den godt kunne være stedsspecifik (måske lokalområdet, andre steder i Danmark eller i udlandet)?

I kan evt. også gå ind og se under TIP og diskutere om, hvordan og hvorfor de nævnte skulpturer passer godt til deres placering.

Tip

Bjørn Nørgaard: Skyggen, rejsekammeraten og improvisatoren – et treenigt portræt af H.C.Andersen, Odense
Elisabeth Toubro: Torvenes Brøndsløjfe, Aarhus
Carl Fredrik Reuterswärd: Non-violence, FN-bygningen, New York (og andre steder i verden)
Salvi/Pannini/Bracci/della Valle: Fontana di Trevi, Rom
Per Kirkeby: Rundkørsler omkring Aars
Christian Lemmerz: Jailbird, Fængslet, Horsens
Jeanette Ehlers: I am Queen Mary, København
Helen Schou: Den Jyske Hingst, Randers
Jakob Jensen Design: Skives 11 stjerner.

Hvordan fungerer Amalie Jakobsens mobile som stedsspecifik skulptur?

Gå ned i biblioteksområdet og tag billeder af Amalie Jakobsens mobile, der hænger i loftet, de to krukker ved vinduet og skulpturen i gården udenfor. Analyser dem ift. til både form og betydning, men hav også fokus på deres placering og deres sammenhæng med hinanden og med rummet/uderummet, de står i.

Amalie Jakobsens mobile er faktisk stedsspecifik og lavet til at hænge netop der. Hvordan kan man se det? Fungerer den som stedsspecifik skulptur? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvordan kan man lave en vellykket stedsspecifik skulptur på Grenaa Gymnasium?

I skal nu individuelt eller i mindre grupper lave en stedsspecifik skulptur.

  • Hvis I nåede frem til, at Amalie Jakobsens mobile ikke fungerer godt nok på placeringen i biblioteksområdet, kan I lave en ny skulptur, som kunne stå/hænge der i stedet for de værker, som allerede står der.
  • Hvis I synes, at udsmykningen på det sted er helt fin, så find et andet sted på skolen eller uden for skolen, som kunne trænge til nyt liv med en stedsspecifik skulptur.

Under alle omstændigheder skal I starte med at lave en stedsanalyse af det sted, hvor I vil placere en skulptur. Undersøg stedet, tag billeder, tegn skitser, observer folks færden på stedet:

  • Er det et sted, I tit opholder jer eller et sted på skolen, hvor I sjældent kommer?
  • Hvilke funktioner på skolen udføres her eller i nærheden?
  • Er det et behageligt sted? Et ligegyldigt sted?
  • Hvad sker der på stedet? Hvad sker der ikke?
  • Hvem bruger stedet? Hvem bruger det ikke?
  • Mangler der noget? Er der for meget af noget?
  • Ville bestemte former eller farver kunne give stedet mere ro/mere liv/mere aktivitet?
  • Trænger stedet til noget smukt, eller til noget der kradser i øjnene og skaber diskussion?

I skal bruge stedsanalysen og alt, hvad I har læst om, analyseret, set, fotograferet osv. i undersøgelsen i de foregående opgaver som inspiration, når I laver en stedsspecifik skulptur til stedet. I bestemmer selv, om I vil arbejde figurativt eller abstrakt.

Måske er det muligt at lave skulpturen i målestok 1:1 i materialer som pap, stof, plastik, træ eller lignende. Måske skal I lave mindre modeller i fx ler eller voks.
Dokumenter jeres proces med både ord, billedeksempler, fotos og skitser med blyant, i ler eller andre materialer.

Afslut med at udstille skulpturen/modellen på den valgte placering, eller tag billeder af både skulpturen og stedet, og brug et digitalt billedbehandlingsprogram til at placere skulpturen i rigtigt størrelsesforhold på stedet.