Det kan åbne for nye perspektiver i et kunstværk, hvis man prøver at se bort fra motiv og fortolkning og udelukkende fokuserer på æstetikken i værkets linje og form.
Fag
Område
Kunstnere
Flere af billederne i skolens kunstudsmykninger har maskiner, apparater eller andre industrielt udseende genstande og bygninger som motiv.
Det gælder fx Asmund Havsteen-Mikkelsens billeder i Science-bygningen/kantinen og Thomas Struths fotos i forbindelsesgangen ind til studieområdet.
- Gå på opdagelse i disse billeder, I må gerne følges ad to og to, og prøv at fokusere på hvilke linjer og former, farver og gråtoner, lys- og skyggeeffekter, som gør disse billeder æstetiske eller interessante.
- Vælg et af disse billeder, som du synes er særligt æstetisk eller spændende i linjer, former osv.
- Du skal nu tegne en iagttagelsestegning (naturalistisk strategi), hvor du tegner billedet af så præcist, du kan. Brug blyant og oversæt evt. farver til gråtoner, så du får en så detaljeret tegning som muligt med mange gråtoner.
- Prøv at fokusere på de enkelte linjer/former/toner frem for på det samlede motiv. Du må gerne nøjes med et mindre udsnit af billedet, så det får et helt abstrakt præg ved kun at vise en del af motivet.
Tag billeder af både dit valgte billede og din egen tegning, gem dem på din computer, og indtegn linjer/skriv noter til, hvad der fangede dig ved det oprindelige billede, og hvordan din tegning af det virker i forhold til dette.
- Prøv nu at finde andre kunstnere, som gennem tiden har arbejdet med opstillinger af genstande, linjer og former, detaljer af industrielt design eller bygninger. (se Tip)
- Diskuter med din makker/gruppe, hvornår I synes, disse billeder netop bliver æstetiske eller spændende, selv om de måske har motiver, som ikke ved første øjekast virker specielt interessante.
Maleri: Vilhelm Lundstrøm, Harald Giersing, Franciska Clausen, Georges Braque, Juan Gris, Rita Kernn-Larsen, Piet Mondrian, Joan Miro, Vasily Kandinsky, Tal R, Fie Norsker, Mette Winckelmann, Anette Harboe Flensburg
Foto: Jesper Rasmussen, Wim Wenders, Edward Weston, Keld Helmer Petersen, Harry Calahan, Per Bak Jensen, Trine Søndergaard.
Du skal nu selv skabe et værk med fokus på æstetiske linjer, former, skygger osv.
Gå på jagt efter gode motiver på skolen:
- Arkitektoniske linjer og former i bygningerne
- Overgange eller sammenstød mellem to forskellige arkitektoniske fremtoninger (former, linjer eller materialer)
- Autentiske apparatopstillinger i Science-bygningen
- Detaljer af genstande, møbler, maskiner osv.
- Overgange eller sammenstød mellem apparatopstillinger og det omgivende rum/inventar (former, linjer eller materialer)
Du kan enten fotografere og eksperimentere med vinkel, beskæring, lys osv.
Eller du kan tegne en tegning og arbejde videre med linjer og gråtoner. Det er vigtigt, at du også i en tegning overvejer beskæring nøje.
I begge tilfælde er det vigtige ikke, om billedet ligner sit oprindelige motiv, men at de linjer og former, du har valgt at fokusere på, skaber et nyt interessant eller æstetisk motiv.