Hvordan formidler man en kunstoplevelse?
Den sanselighed og stemning, som man kan opleve i et kunstværk, kan være svær at udtrykke i ord og formidle til andre. Oplevelsen kan være vidt forskellig fra beskuer til beskuer.
Fag
Dansk
Sprogfag
Brobygning
Område
Område
Kreative øvelser
Kunstnere
Kathrine Ærtebjerg
Martin Bigum
Jesper Christiansen
Julie Nord
Hvad er det vigtigste for din oplevelse af et kunstværk?
- Begynd med at fordele værkerne af Julie Nord, Jesper Christiansen, Martin Bigum og Katrine Ærtebjerg, så et par har et værk hver. Gå hen til jeres tildelte værk og snak sammen om, hvordan I oplever værket, og hvad der er det vigtigste for jeres oplevelse. Er det farverne, fortællingen, symbolerne, personernes udtryk – eller noget helt andet?
- Tag et foto af værket på jeres mobiltelefoner – det skal bruges i anden del af opgaven.
Deling af kunstoplevelsen
- Tilbage i klassen går I rundt i klassen med fotoet af jeres værk og deler jeres oplevelser med hinanden. I kan gå i par eller individuelt. Vis, og fortæl om din oplevelse af værket – se, og lyt til nogle af de andres oplevelser. Læg mærke til de ord og udtryk, som I selv og jeres kammerater bruger til at beskrive oplevelsen.
Diskussion af kunstoplevelse
- Til slut skal I diskutere med hinanden i klassen, hvad der især betyder noget for jeres oplevelse af et kunstværk. Diskuter også hvordan I med ord formidler jeres oplevelse til andre.