Hvad er kunst?

Engang skulle man kunne tegne og male fuldstændig korrekt naturalistisk for at blive regnet for kunstner.

Sådan er det ikke længere. I dag handler det rigtig meget om idéen bag et kunstværk. Måske er der slet ikke et reelt kunstværk, men KUN en idé. Selv om kunsten har bevæget sig langt på det område, er det ikke altid, vi som beskuere følger med: Vi har alle sammen prøvet at stå foran et værk, som nogen siger, er kunst, og tænke: “Det der? Det kunne jeg også lave!”

Okay, så gør det!

Fag

Billedkunst

Område

Område
Kontekst

Kunstnere

Jesper Rasmussen
Cai Ulrich von Platen
Gudrun Hasle
Er det kunst, der hænger på skolens vægge?

Gå en rundtur på skolen alene og kig på kunsten på væggene.

Du skal vælge fire værker, som du skal tage billeder af og lægge ind i din portfolio:

  • Et du synes er vanvittig flot tegnet eller malet
  • Et der virkelig siger dig noget, fordi det har et spændende tema eller flotte farver eller…
  • Et du synes er spændende, men faktisk lidt grimt
  • Et hvor du tænker, at det kan simpelthen ikke være kunst!
Hvilken rolle spiller et kunstværks kontekst?

Lav analyser af det bedste og det værste værk, du har fundet på din rundtur. Du skal både komme ind på billedets form og betydning, og så skal du også undersøge værkets kontekst, dvs. du skal også bruge nettet og se, om du kan finde noget om kunstneren og perioden fx.
Det er vigtigt, at du prøver at finde ud af, hvad idéen bag værket er.

  • Hvad sker der med din opfattelse af dit værste kunstværk, når du med analysen går dybere ned i, hvad det egentlig handler om, og hvordan kunstneren har arbejdet?
  • Prøv at finde andre kunstværker af samme eller andre kunstnere fra den samme periode. Ligner de dit valgte værste værk? Ændrer det din opfattelse at se flere værker og måske få en forståelse for perioden og dens kunst?
Hvad sker der med vores forhold til kunsten, når vi arbejder praktisk med den?

Du skal nu praktisk arbejde videre med det værk, du synes er rigtig grimt!
Start med at lave brainstorm (evt. mindmap) og skitser til følgende spørgsmål:

  • Hvis du kunne ændre på dit værste værk og den form, det har (genre, farver, materialer…), hvordan ville du så udforme det, så det blev bedre?
  • I opgave B blev du gennem analysen klogere på værkets betydning og idé. Hvis du skulle lave et nyt værk fra bunden med den samme betydning/idé, hvordan skulle det så se ud, så det blev meget bedre?
  • Hvis du selv måtte vælge et tema eller en idé til et værk, men du SKULLE bruge de samme farver, stiltræk, materialer osv.,  som kunstneren bag dit værste værk har brugt, hvordan skulle det så se ud?

Hvilken af de tre idéer/skitser er mest interessant? Udfør den som færdigt værk - tegning, maleri, tryk, skulptur, collage - og læg mærke til, hvad der sker med din opfattelse af både dit valgte værste værk og dit eget værk undervejs i processen.

Til sidst fremlægger I jeres værker for holdet/en gruppe og diskuterer, hvad der kendetegner gruppens/holdets værker: Er det en hel samling af virkelig grimme værker? En samling af meget smukke værker? En samling af meget interessante, nytænkende, revolutionerende eller anderledes værker?

Sammenfat din oplevelse af din kunstneriske arbejdsproces i en kort skrivning på max 15 linjer i din portfolio, hvor du også besvarer spørgsmålet:
Hvad er kunst, og hvad kan kunst?