Det store maleri af Cai Ulrich von Platen - dialogøvelse for par

Dialog og replikskrivning er en kreativ øvelse om personer, samspil og situation.

Øvelsen med Cai-Ulrich von Platens store maleri tager kun ca. 15 minutter og kan bruges som træning i at få ideer, skrive og tale på jeres fremmedsprog. Tidsramme på kun 15 minutter betyder, at der ikke er forventning om, at I skal producere noget perfekt. 

Fag

Sprogfag

Område

Område
Kreative øvelser

Kunstnere

Cai Ulrich von Platen
Drømmer personerne eller...?

Start med at gå sammen i par og træk en seddel, som I eller læreren på forhånd har lavet, med “scener” i det store maleri. En scene kan fx være de to personer i soveposer, kvinde og pige, tyrefægter og skygge, se tippet herunder.

Gå hen til maleriet og find den scene, som I har trukket, og begynd på øvelsen, mens I har maleriet foran jer. Alternativt kan I tage et foto af jeres scene og gå til et roligere sted. 

Træk lod om rollefordelingen: der er én person til hver, så hvem er hvem? Træk også lod om, hvem der skal starte dialogen - selvfølgelig på jeres fremmedsprog.

Tip

Lav lige så mange sedler/post-it, som der skal være grupper, og skriv på hver seddel en scene i maleriet, hvor to personer er i nærheden af hinanden og derfor kan udgøre en scene. Måske er der brug for at lade nogle af dem gå igen.

Forslag:

  • løbende mand og harmonikaspiller
  • to personer i soveposer
  • tyrefægter og skygge
  • sparkende person og liggende person
  • to gravsten
  • busten med den lange næse og skyggen på muren

To voksne med to børn i forskellige parkombinationer:

  • voksen mand og voksen kvinde
  • kvinde og pige
  • mand og  dreng
  • pige og dreng
  • kvinde og dreng
  • mand og pige

 

Hvad sker der her - hvad siger personerne?

Nu skal I starte en dialog mellem jeres to personer, og fremgangsmåden er, at I skiftes til at skrive en replik (på jeres fremmedsprog), som jeres person siger, og vise replikken til makkeren, som derefter finder på en passende replik fra sin person etc. Eventuelt har jeres lærer givet nogle benspænd i form af ordklasser/gloser, som I skal bruge.

Skriv gerne korte replikker. Udover replikkerne må I ikke tale sammen undervejs.

Efter ca. 10 minutter, eller når I ikke kan finde på flere replikker, læser I replikkerne højt for hinanden. I må gerne rette lidt i replikkerne for at få dialogen til at stå skarpere.

Tag et foto med mobilen af jeres to personer i maleriet. Det kan bruges i opgavens trin C, når I læser jeres dialog op for et andet par.

Har I med replikker, personer og situation skabt et drama eller en pointe?

Til sidst kan I gå sammen med et andet par og læse jeres dialoger op for hinanden.

Snak sammen (stadig på jeres fremmedsprog) om, hvad der gør replikkerne til en dialog, og hvordan I med replikker, personer og situation måske har fået skabt et lille drama eller en fortælling, en pointe eller en stemning.