Eventyr, folkeviser, dannelsesromaner, udviklingsromaner, selvbiografisk romaner kredser om, hvordan identiteten dannes og udvikler sig over tid og også ofte i en bevægelse mellem steder og rum. Tænk fx på eventyrets hjemme-ude-hjem-struktur og nyere romaner, der skildrer overgangen fra barn til voksen. I skal arbejde med temaet ved at gentænke en litterær tekst og opføre den med Aur(0)a som scenografi. Opgaven tager afsæt i den litterære kernefaglighed og udfordrer det kunstnerisk skabende element i danskundervisningen.
Fag
Område
Kunstnere
Start med at gå sammen i grupper på 3-4 om at producere en tekst, der gentænker en allerede eksisterende tekst, der på en eller anden måde tematiserer emnet Identitet - at finde sig selv. I vælger selv teksten, evt. ud fra forslag fra jeres lærer, og gentænker den i en ny og kreativ form. I kan arbejde med klassiske tekster fra middelalderens litteratur eller måske tage udgangspunkt i tekster fra oplysningstiden, romantikken, det moderne gennembrud eller modernismen. Det eneste krav er, at den valgte tekst tematiserer emnet Identitet – at finde sig selv og er skrevet før år 2000. Vælg også et sted (eller flere steder) i Aur(0)a, som giver mening og resonans til teksten og jeres gentænkning. Det kunne fx være en af portene, en åbning i murværket, et særligt ruinøst sted, gardinet, den blå bjælke, en runding eller soluret. Stedet skal danne scenografi for jeres opførelse af jeres genskrevne tekst.
Undervejs i gentænkningen har I allerede diskuteret jer frem til et innovativt og interessant koncept for genskrivning og opførelse/performance i Aur(0)a. Nu skal I videreudvikle konceptet i skriveprocessen. Skriv løs, vær nysgerrig, leg med sprog og litterær form. Jeres genskrivning af den eksisterende tekst skal præsenteres i en performance eller reentactment. Prøv jer frem og øv jer, inden I opfører jeres performance eller reentactment for de andre i klassen. Jeres opførelse kan fx forme sig som en enkel oplæsning for en eller flere stemmer, hvor ruinen, murene bruges som scene og rum for jeres performance. Eller I kan benytte lyd, kostumer og rekvisitter som supplerende virkemidler til det sted, I har valgt.
Slut af med at opføre jeres genskrevne tekster for hinanden. Hvis årstiden og vejret er til det, kan I præsentere jeres performance for hinanden på de steder, som I har valgt i Aur(0)a. Eller I kan vælge at filme jeres performance og vise videoerne inden for på skolen.