Kunsthistorie

På Nyborg Gymnasium hænger der værker af en lang række kunstnere.

Tilsammen dækker de et kunsthistorisk spænd helt tilbage til 1940’erne og indenfor dette en bred ramme af kunsthistoriske stilretninger. Er det muligt at følge den kunsthistoriske udvikling de sidste 80 år ved hjælp af en kunstrute på Nyborg Gymnasium?

Fag

Billedkunst

Område

Område
Kontekst

Kunstnere

Asmund Havsteen-Mikkelsen
Trine Boesen
Jørgen Haugen Sørensen
Malene Landgreen
Mette Winckelmann
Maiken Bent
Dan Sterup-Hansen
Dansk kunsthistorie 1940-2020

Gå sammen i grupper på fire.

Fordel årtierne fra 1940-2020 mellem jer, så I hver undersøger to årtiers kunsthistoriske tendenser i Danmark. (se Tip)

  • Hvad kendetegnede kunsten?
  • Hvilke stilretninger var fremherskende?
  • Hvilke kunstnere var særligt kendte?
  • Hvilke værker betragtes som vigtige eller typiske for perioden?

Find mindst to gode eksempler på kunstnere/værker i hvert årti og stil dem op i en tidslinje.

 

De 11 kunstnere på Nyborg Gymnasium

Start med at finde data på nedenstående 11 kunstnere: Hvornår er de født, og hvornår er de uddannet/debuteret som kunstnere?

Kunstnerne:
Asmund Havsteen-Mikkelsen
Thomas Bang
Trine Boesen
Malene Landgreen
HuskMitNavn
Mette Winckelmann
Jørgen Haugen Sørensen
Maiken Bent
Thomas Struth
Ursula Reuter Christiansen
Dan Sterup-Hansen

Fordel nu kunstnerne imellem jer i gruppen, så I hver især får undersøger 2-3 kunstnere nærmere. I kan dele dem op kronologisk, så I hver især specialiserer jer inden for et årti eller to, eller I kan blande dem efter køn, stilart, kunstnerisk strategi eller andet.

Undersøg derefter de 2-3 kunstnere, du har ansvaret for:

  • Er der noget interessant at finde om dem biografisk?
  • Hvad kendetegner deres kunst?
  • Hvordan har deres kunstneriske udvikling været, har de skiftet stil/motivverden undervejs i karrieren?
  • Har kunstnerne været typiske eller atypiske i forhold til deres tids fremherskende stilretninger?

Find 4-5 gode eksempler på værker af kunstnerne, som viser deres udvikling og/eller det typiske for deres værker.

En kunsthistorisk rundvisning på Nyborg Gymnasium

Lav en samlet præsentation i powerpoint, padlet eller et andet præsentationsprogram, hvor I med billeder og stikord viser jeres tidslinje med eksempler på de skiftende tiders stilretninger og eksempler på Nyborg Gymnasiums kunstneres værker i de forskellige tider.

Til sidst kan I på et kort indtegne en rundvisningsrute på Nyborg Gymnasium, hvor I ved hjælp af 5-10 udvalgte værker viser væsentlige træk af dansk kunsthistorie 1940-2020. Rundvisningen kan I måske holde næste gang, der er forældrebesøg, brobygningselever eller andre gæster på besøg på gymnasiet, eller måske kan I få lov at vise jeres klassekammerater, som ikke har billedkunst, rundt i en dansk- eller historietime.