Det er der mange forskellige svar på, ikke bare på langs gennem litteraturhistorien, men også på tværs i samtiden: Alt. Livet. En sansning. En følelse etc. Også et billede kan give impuls til at skrive et digt. Inspirationen kan udfolde sig på vidt forskellige måder, og ingen er hverken rigtige eller forkerte. I denne kreative øvelse skal I selv skrive et digt med afsæt i et bestemt kunstværk, som findes på Grenaa Gymnasium. I vælger selv hvilket. I kan varme op ved at lytte til digtoplæsning ved Jørgen Leth og Naja Marie Aidt og lægge mærke til de sproglige og stilistiske virkemidler, de bruger i deres egne digte.
Fag
Område
Kunstnere
Begynd på klassen med at se og høre Jørgen Leth og Naja Marie Aidt læse deres digte op på Gyldendals Lyrikporten. Se også deres korte videoer ”Hvorfor digter jeg?”.
Fordel jer i mindre grupper, der skal arbejde med ét af digtene. Halvdelen af jer skal arbejde med Aidt og halvdelen med Leth:
Jørgen Leth: ”Der er hun”, ”Spredt ud”, ”Lyden af sproget”
Naja Marie Aidt: ”tænk”, ”Søndag”
Start gruppearbejdet med at lytte opmærksomt til det valgte digt, mens I hver for sig noterer de sproglige og stilistiske virkemidler, som I bider mærke i.
Snak derefter sammen om, hvad I har lagt mærke til, og noter konkrete eksempler på de mest karakteristiske virkemidler.
Overvej, hvad der gør netop dette digt til et digt. Læs teksten under menupunktet ”Poetikken”. Hvordan giver det mening i forhold til det konkrete digt?
Læs teksten under menupunktet ”Om digtene” og diskuter, hvorvidt det uddyber jeres forståelse af det digt, som I arbejder med.
Nu skal du arbejde videre alene. Vælg et af skolens kunstværker, som siger dig mest, måske fordi det sætter tanker, følelser, erindringer, drømmerier, fantasi eller stemninger i gang hos dig. Du skal skrive et digt med udgangspunkt i det.
Sæt dig godt til rette med udsigt til det valgte værk. Skriv uden ophold i fem minutter om, hvad du ser på billedet, og hvilke tanker, følelser, fantasier og associationer, det sætter i gang hos dig. Hvis du går i stå, så vend tilbage til billedet og fokuser på et andet sted og skriv herudfra etc. Er der indtryk eller forstyrrelser fra omgivelserne, der trænger sig på, kan du også tage dem med i skrivningen. Læs igennem og marker ord og vendinger, som du finder gode eller vigtige. Skriv nu første udkast til et digt med fire benspænd:
- Din inspiration fra kunstværket skal sætte spor i dit digt på en måde, så læseren kan se, hvilket værk, der er dit udgangspunkt
- Du skal bruge et eller flere elementer fra din hurtigskrivning
- Der må ikke være enderim
- Du skal bruge mindst et af de sproglige virkemidler, som du har set hos Leth eller Aidt
Læs det igennem og ret til. Er teksten et digt? Har du brugt de fire benspænd? Fungerer de sproglige virkemidler, du indtil nu har anvendt, eller kan du være mere kreativ med fx anaforer, troper, linjebrud, allitterationer?
Skriv nu andet udkast. Læs igennem og overvej kompositionen, specielt optakt og slutning. Tilføj en titel.
Slut af med at gå sammen i grupper på fire, hvor to har arbejdet med Leth og to med Aidt i trin A. Læs op efter tur med udsigt til de relevante værker (eller fotos af værkerne på mobilen). Diskuter hvordan kunstværket indgår i det enkelte digt og fx sætter spor i digtets tema, stemning, ordvalg.
Diskuter også hvorvidt Leths eller Aidts måde at bruge sproglige virkemidler på, evt. deres poetik, kan spores i det enkelte digt.