Nyt udeareal til Næstved Gymnasium og HF

Langt de fleste byer har større eller mindre torve og pladser, som sandsynligvis er opstået som fx handelspladser, da byen blev grundlagt.

Ofte har pladser også i dag en central betydning som det sted, hvor byens indbyggere samles om forskellige aktiviteter og begivenheder. Der er stor forskel på, om pladser virker indbydende og inviterer til ophold og aktivitet, men en af de ting, der kan medvirke til en god plads, er indretning og kunstnerisk udsmykning, der passer godt til den. Ofte kan en vellykket udsmykning som fx en skulptur på en plads ende med at blive et vartegn for hele byen, altså det man husker byen for, og noget byens indbyggere identificerer sig med.

Fag

Design og arkitektur

Område

Område
Arkitektur

Kunstnere

Amalie Jakobsen
Stedsanalyse af udearealet foran Næstved Gymnasium

Start med at gå ud til udearealet foran skolen, som afgrænses af skolebygningen og hækkene mod vejen og parkeringspladsen. Gå lidt rundt og skift opholdssted, mens I gør jeres observationer om rummet:

  • Hvad afgrænser rummet, og hvilken betydning har det for jeres fornemmelse af at opholde sig der? Hvilke proportioner har rummet og de ting, der afgrænser det i forhold til menneskelige proportioner
  • Hvordan er rummet bygget op og hvilke møbler, beplantning, genstande og kunstværker er der i det? Hvordan er forholdet mellem natur og ikke-naturlige elementer?
  • Hvad synes I overordnet set om rummet - er det hyggeligt, rodet, idyllisk, kedeligt….? Virker det offentligt eller privat? Har rummet et klart fokuspunkt?
  • Hvem opholder sig i rummet? Hvordan bevæger folk sig i/igennem rummet? Hvilke aktiviteter foregår der? Er der forskel på sommer og vinter?

Tag noter til jeres portfolio og illustrer med billeder af jeres observationer.

Facade- og skulpturanalyse
  • Hvad kendetegner bygningens facade og indgangspartiet: Komposition, rytmer, linjer, dekoration, materialer, farver, stilart?
  • Hvad kendetegner skulpturen (størrelse, form, farver, stil)?
  • Hvordan fungerer skulpturen i samspil med skolebygningen?
  • Hvordan spiller skolebygningen og skulpturen sammen med rummet foran?

Tag noter til jeres portfolio og illustrer med billeder af jeres observationer.

Ændring af eksisterende udeareal foran Næstved Gymnasium

Diskuter nu på baggrund af trin A og B, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt i udearealet.

Facadens udtryk kan I ikke ændre på, men alt andet står til at ændre og forbedre - også skulpturens form, funktion, kommunikation og placering i rummet.  (se evt. Tip for inspiration)

Tegn skitser og lav små skitsemodeller i karton, pap, ler eller andet, inden I beslutter jer for den endelige udformning. 

Den endelige udformning skal laves i målestoksforhold 1:100 af hele udearealet med inventar og afgrænsninger af facade o.a.

Slut af med præsentation for hele holdet og udstilling på skolen.

 

Tip

Undervejs i processen får I måske brug for inspiration til at se, hvordan andre kunstnere har arbejdet med skulptur/vartegn i byrum:

Axeltorv, Næstved - Bjørn Nørgaards Slattenpatten og Talbrúcke Tiefland
Amager Torv, København - Storkespringvandet af Vilhelm Bissen og Edvard Petersen
Store Torv, Århus  - Elisabeth Toubros skulptur Torvenes Brøndsløjfe
Odense, ved banegården - Bjørn Nørgaard: Skyggen, rejsekammeraten og improvisatoren – et treenigt portræt af H.C.Andersen

Holstebro Rådhusplads - Giacomettis skulptur Kvinde på Kærre

Carl Frederik Reuterswärds skulptur Non-violence placeret forskellige steder i verden, fx ved FN-bygningen i New York
Piazza Navona, Rom - Fontana dei Quattro Fiumi af Gian Lorenzo Bernini