Kommunikation med Street art

Street art er en videreudvikling af den graffiti, som opstod i amerikanske storbyer i slutningen af 1960’erne.

Mens graffitien handler om at afmærke sin tilstedeværelse med sit tag og gøre opmærksom på sig selv, udviklede det, vi kalder street art, sig op igennem 1980-90’erne til at henvende sig til et bredere publikum, ofte med en mening og et budskab. Street art vil kommunikere med alle mennesker i byrummet og kan derfor også forstås som en form for relationel kunst, hvor relationen mellem værk og beskuer og den betydning, som opstår i mellemrummet mellem de to, er det væsentlige. Street arten er kendetegnet af en flygtighed, som passer til storbyens tempo; den opstår mere eller mindre spontant, den ændrer sig over tid i vind og vejr, og den forsvinder igen, når nogen fjerner den, eller den dækkes til af andre udsagn og udtryk.

Fag

Billedkunst

Område

Område
Kontekst

Kunstnere

HuskMitNavn
Hvordan har street art udviklet sig fra gade-kunst til galleri-kunst?

Start undersøgelsen af street art med at finde forskellige street art-kunstnere, som bruger forskellige teknikker til at lave street art. Du kender måske allerede Banksy og hans stencils, men der findes mange andre kunstnere og mange andre teknikker. (se Tip) Vælg 4-5 forskellige kunstnere/værker ud, som du synes er spændende, flotte eller sjove, og gem dem i din portfolio.

Mens Banksy nok er den mest kendte street art-kunstner internationalt set, så er HuskMitNavn en af de mest kendte danske kunstnere inden for street art. Deres kunstneriske udtryk er meget forskelligt, men de har det til fælles, at de begge, trods mange år i branchen, stadig er anonyme. En anden ting, de har til fælles er, at deres værker er blevet penge værd! Banksys værker kan indbringe millioner på auktioner, mens HuskMitNavn både maler til gallerier og laver offentlige udsmykninger, som fx værkerne på Høng Gymnasium og HF.

Undersøg gennem billeder, tekst og film på nettet, hvordan udviklingen fra ulovlig street art-kunstner til anerkendt galleri-kunstner har været for de to:
Hvordan og hvornår er de startet som kunstnere? Har de bestemte budskaber? Hvordan kan de stadig være anonyme? Hvor findes deres værker i dag? Hvor bliver de solgt? Hvad koster de? Hvem køber dem? Hvad synes de selv om det?

Tip

Søg på ”street art Sjælland” eller ”street art Næstved” for at finde eksempler i nærheden

Desuden:

Swoon, Banksy, HuskMitNavn, Armsrock, Kissmama, Blek Le Rat, Clet Abraham, OEPS, Basco 5, Adams & Itso, Akay, Smelt mig, Steve Locatelli, Bogdan Scutari, Victor Ash, Phuc, Peter Birk, Miss.Tic, Loskassa&StangDennis

Hvordan kan man kommunikere med street art?

(Det skal naturligvis understreges, at street art er ulovligt, da det som oftest findes på offentlige steder, men på andre menneskers private ejendom. I må naturligvis ikke i undervisningen udsætte jer selv for at gøre noget, der er kriminelt, så I skal derfor arbejde med Street art i former, som ikke ødelægger noget, og som kan fjernes igen)

I skal nu undersøge street arts forskellige muligheder for kommunikation. Start med at undersøge hvilke forskellige typer af street art, der findes (se Tip). Find billeder på nettet af, hvordan de forskellige typer indgår i gadebilleder rundt omkring.

Afprøv kort 3-4 forskellige teknikker og beslut dig så for, hvad der skal være din personlige stil, og lav et lille signaturværk, altså et lille værk, som er dit personlige mærke. Lav 5 eksemplarer af det.

I løbet af den næste uge skal I sætte jeres små værker op på eller omkring skolen på en måde, så I kommunikerer med hinanden med dem. Placér dem gerne på gemte eller uventede steder og se, om der opstår en kommunikation med nogle af de andre – eller måske med HuskMitNavns værker. (Og husk nu: Alt skal kunne fjernes igen uden at ødelægge noget!) Tag billeder af de steder, hvor kommunikationen er lykkedes.

Når I efterfølgende ser billederne af jeres egne værker og af andre kunstneres værker, skal I diskutere, hvornår der i værkerne eller i kommunikationen opstår et budskab. Det kan være politisk, alment menneskeligt eller personligt.

Overvej nu, hvordan dit lille signaturværk kan udvikles til et lidt større værk, som har et tydeligt politisk, menneskeligt eller personligt budskab. Det skal stadig være samme genre/materiale, men det skal spidses lidt til i udtryk og budskab, og det skal måske forstørres, så du ville kunne placere det et sted i Høng og få andre menneskers opmærksomhed med det. Du skal udføre dit værk, og hvis du kan placere det et sted i byen uden at ødelægge noget, kan du gøre det. Ellers kan du fotografere værket på det sted, hvor du ville have sat det op, hvis det altså ikke var ulovligt ☺
 

Tip

Cut-outs: paste-ups hvor motivet er skåret til efter omrids.
Eye-bombing: påsætning af klistermærker som ligner øjne, så objektet, de bliver sat på, kommer til at ligne et ansigt.
Korssting: påsætning af motiver lavet med korsstings-broderi.
Lego-bombing: opsætning af Lego-klodser, ofte i hulrum på bygninger.
Lock-ons: objekter placeret i det offentlige rum, låst fast eller fastmonteret, så objektet er svært at fjerne.
Mosaik: pålimning af mosaik-sten, som danner et motiv.
Moss-graffiti: påsmøring af mos-baseret masse på en overflade, såsom murværk, så mosset efterfølgende vokser ud og danner et motiv.
Paint-bombing: påføring med brandsprøjte eller fra malerspand af store plamager af maling.
Perleplader: pålimning af motiver lavet med sammensmeltede plastik-perler.
Pixel-graffiti: sammensætning af motiv via mosaik, maling af mursten i forskellige farver eller andet som tilsammen udgør et motiv svarende til pixels på et digitalt billede i lav opløsning.
Plakat-collage: motiver lavet som collager af billeder ofte taget fra reklameplakater, så reklamens eller billedets budskab ændres.
Rollers: tekst skrevet med malerrulle, ofte lavet som rooftops.
Rooftops: tekst skrevet højt oppe på bygninger.
Stencil: maling af motiv efter skabelon, typisk påført med spraymaling.
Stickers: klistermærker.
The Writing on The Wall: korte, dybsindige eller poetiske tekster, typisk skrevet med spraymaling eller som stencil.
Wheatpasting/paste-ups: opsætning af plakat med tapetklister.
Yarn-bombing: opsætning af strikket materiale på fx træer eller skilte.

Kilde: da.wikipedia.org/wiki/Street_art