Brug kunsten - dialogøvelse for par

Dialog og replikskrivning er en kreativ øvelse om personer, samspil og situation.

Øvelsen tager kun ca. 15 minutter og kan bruges i starten af et dramaforløb eller som generel træning af ”skrivemusklen”. Der er ikke et overordnet mål om at producere en færdig, helstøbt tekst. Formålet med tidsrammen på kun 15 minutter understreger,  at I ikke behøver at producere noget perfekt.
 

Fag

Dansk

Område

Område
Kreative øvelser

Kunstnere

Cai Ulrich von Platen
Jesper Rasmussen
Gudrun Hasle
Der skal to til en samtale

Begynd med at gå sammen i par.

Gå en tur på skolen og vælg et af de værker (maleri, foto, skulptur), hvor der optræder 2 eller flere personer.

Start turen fordelt ved forskellige værker. Se Tip herunder.

Tag et foto med mobilen, når I har valgt et værk.

Tip

Cai Ulrich von Platen: Uden titel - her kan 3-4 grupper starte deres tur
Seppo Matinen: Bjergbestigningsdrøm og Familie med tekande
Knud Odde: The Hondells
Søren Behncke: To der har slugt en magnet
Rasmus Lütken: Uden titel
Gunnar Westmann: Skjorten
Erik A. Frandsen: Uden titel
Harald Isenstein: Relief
Julie Nord: Litografi, uden titel
Erik A. Frandsen: Uden titel (family)

Hvad sker der her?

Nu skal I trække lod om rollefordelingen, og hvem der skal starte dialogen.

Mens I ser på kunstværket skal I starte dialogen mellem jeres to personer.

Fremgangsmåden er, at I skiftes til at skrive en replik, som jeres person siger, og vise replikken til makkeren, som derefter finder på en passende replik fra sin person etc. 

Skriv gerne korte replikker, og hav fokus på, at replikkerne udvikler sig til en dialog. Udover replikkerne må I ikke tale sammen undervejs.

Efter ca. 10 minutter, eller når I ikke kan finde på flere replikker i dialogen, læser I replikkerne højt for hinanden. Udover replikkerne må I ikke tale sammen undervejs.

Har I med replikker, personer og situation skabt et drama eller en pointe?

Bagefter kan I gå sammen med et andet par og læse jeres dialoger op foran det værk, som I har valgt.

Snak sammen om, hvad der gør replikkerne til en dialog, og hvordan I med replikker, personer og situation måske får skabt et lille drama eller en fortælling, en pointe eller en stemning.